Nieuws

NBKB zoekt met onmiddellijke ingang een Hoofd Afdeling Inspecties /Adjunct Directeur

Read More
Tijdelijke Verlenging certificaten Passagiersschepen

ILT heeft voor passagiersschepen waarbij na 15 maart 2020 het certificaat afliep een tijdelijke verlenging van de certificaten mogelijk gemaakt.
De eerder toegekende verlenging verloopt per 01 augustus 2021, gezien deze datum midden in het vaarseizoen valt heeft ILT besloten toe te staan dat het certificaat mag worden verstrekt tot maximaal 01 maart 2022.

Dit certificaat mag worden verstrekt indien wordt voldaan aan de volgende voorwaardes:
– Er heeft een volledig onderzoek te water liggend plaats gevonden;
– Uit dossier onderzoek blijkt dat het casco en constructie een voldoende mate van veiligheid waarborgen;
– Het certificaat wordt verlengd tot maximaal 1 maart 2022. Uiterlijk voor deze datum moet het droogstaande onderzoek volledig zijn afgerond.

HIER is de meegedeelde instructie van ILT voor u ter informatie na te lezen.

Read More
Certificeren van kleine drijvende werktuigen, gebouwd na 1 juli 2009

Wijziging eisen certificering van kleine drijvende werktuigen, gebouwd na 1 juli 2009, die geëxploiteerd worden op waterwegen met een klassering lager dan CEMT klasse 1.

In bijgevoegde brief, die wij van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hebben ontvangen staat alle informatie.

Heeft u een vaartuig dat hieraan voldoet en nog niet is gecertificeerd of heeft u hier vragen over, dan kunt u contact opnemen met één van onze inspecteurs. Zij zijn volledig op de hoogte.

Via onderstaande link vindt u alle telefoonnummers van de inspecteurs:

Inspecteur in de buurt – NBKB

Read More
Geldigheidsduur certificaten i.v.m. Covid-19

In aansluiting op onze publicatie van 8 december 2020 geven wij u de informatie over de geldigheid van certificaten, die wij van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hebben ontvangen.

De scheepseigenaar waarvan het certificaat tussen 16 maart en 31 december 2020 is verlopen en die nog niet zijn overgegaan tot her-certificering zullen van ILT een brief ontvangen waarin staat dat voor 1 februari 2021 een aanvraag bij de keuringsinstantie moet zijn ingediend om in aanmerking te komen voor de overgangsbepalingen. Het vaartuig moet dan op 31 juli 2021 zijn voorzien van geldige certificaten.

Indien op 31 juli 2021 het vaartuig niet is voorzien van geldige certificaten, dan zal het vaartuig geen gebruik meer kunnen maken van de overgangsbepalingen.

Tot 1 augustus 2021 zullen er geen handhavende inspecties worden uitgevoerd aan boord van deze schepen, mits de brief van ILT kan worden getoond. De brief moet dus bij de scheepspapieren worden bewaard.

Indien u hierover vragen heeft, kunt u een inspecteur benaderen. Zij zijn volledig op de hoogte.

Via onderstaande link vindt u alle telefoonnummers van de inspecteurs:

Inspecteur in de buurt – NBKB

Read More
Geldigheidsduur van certificaten

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft met diverse belangenorganisaties afspraken gemaakt over de geldigheidsduur van certificaten in verband met Covid-19. Het gaat om zowel het Certificaat van Onderzoek als het Uniecertificaat.
Via onderstaande link kunt u lezen wat de afspraken zijn.

https://www.binnenvaart.nl/nieuws/288-let-op-de-geldigheid-van-het-certificaat-van-onderzoek-of-uniecertificaat

Deze afspraken gelden alleen voor schepen die binnen Nederland varen. Want internationaal gelden andere regels. Internationaal is vastgesteld dat het schip niet meer mag varen met ongeldige certificaten.

Om hiervoor in aanmerking te komen dient de scheepseigenaar voor 1 februari 2021 een onderbouwd plan bij de keuringsinstantie in te dienen waarbij wordt aangetoond dat het in verband met Covid-19 niet mogelijk is om tijdig te her-certificeren. Daarnaast moet er door de scheepseigenaar een stappenplan worden gemaakt waarin wordt aangegeven hoe binnen 6 maanden na aflopen van het document de her-certificering plaats gaat vinden. Dit stappenplan moet worden beoordeeld op haalbaarheid, waarna een ontvangstbevestiging naar de scheepseigenaar wordt gezonden.
In de publicatie staat “Uniecertificaat”. Dit betreft het Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenschepen, omdat het “Uniecertificaat” nog niet, door de keuringsinstanties en de klassenbureaus kan worden afgegeven.

Indien u hierover vragen heeft, kunt u een inspecteur benaderen. Zij zijn volledig op de hoogte.

Via onderstaande link vindt u alle telefoonnummers van de inspecteurs:

Inspecteur in de buurt – NBKB

Read More
Handhaving op geldigheid van documenten i.v.m. Covid-19

In aansluiting op onze publicatie van 8 september 2020 informeren wij u over de nu nog bestaande mogelijkheid tot gebruikmaking van de overgangsbepalingen voor Rijn certificaten die geldig waren tot 15 maart 2020.

Let op: als vanwege COVID-19 de geldigheid van uw documenten dreigt te verlopen of als deze al zijn verlopen en u gebruik wilt maken van het uitstel, is het advies om snel in actie komen en contact op te nemen met uw certificerende instelling. Doorlopende geldigheidsduur van het certificaat van onderzoek is erg belangrijk, onder meer vanwege het recht op overgangsbepalingen.

Tijdens de eerste corona-golf heeft de ILT via een verklaring aangegeven tijdelijk niet meer te handhaven op de geldigheidsduur van certificaten vanwege COVID-19. In september is deze werkwijze gewijzigd. De ILT zal nog steeds tijdelijk niet handhaven op overschrijding van geldigheidsduur van documenten in de binnenvaart, maar hier wordt wel een aantal voorwaarden aan gesteld.

Voorwaarden niet handhaven op overschrijding van geldigheidsduur van documenten:

  •  De veiligheid en veilige vaart mag niet in het gedrang komen.
  • De vereiste documenten waren op 15 maart 2020 geldig.

Wat is daarvoor nodig?

  • Aantonen dat het vanwege Covid maatregelen niet of moeilijk mogelijk was om te voldoen aan inspectie, keuring of certificering, plus
  •  Een stappenplan waarin wordt aangegeven hoe binnen 6 maanden na afloop van document inspectie, keuring of certificering kan worden uitgevoerd.

Afhankelijk van het type certificaat van het schip moeten de hier bovengenoemde onderbouwing en stappenplan tijdig bij uw klassenbureau of keuringsinstantie ingediend zijn. Voor schepen met een Certificaat van Onderzoek voor de Rijn moeten bovengenoemde documenten voor 23 november 2020 zijn ingediend.

Belangrijk:
Houdt u er rekening mee dat ook als u gebruik maakt van de hier boven genoemde mogelijkheid de ingangsdatum van het verlengde certificaat gelijk is aan de verloopdatum van het huidige certificaat.
Voor meer informatie over deze werkwijze verwijzen we u naar deze website van ILT.

Read More
MOTORENTABEL NRMM/CCR

Motorentabel

ILT heeft een document gemaakt om de complexe wetgeving van de verordening 2016/1628 voor de binnenvaart te verduidelijken. Verordening 2016/1628 gaat over de emissiegrenswaarden van verbrandingsmotoren.

Het doel is om op een eenvoudige manier vast te leggen welke motoren ingebouwd mogen worden. Daarvoor zijn er naast deze inleiding twee tabbladen beschikbaar in Excel. Het eerste tabblad is een invulblad waarmee kan worden gekozen welk type motor geplaatst moet worden alsmede het tijdstip van inbouwen. Het tweede tabblad geeft een totaaloverzicht weer dat (met kennis van de materie) ook gebruikt kan worden om te beoordelen welke motoren ingebouwd mogen worden.

Voor de motorentabel met invulblad KLIK HIER.

Deze motorentabel wordt niet door ILT op hun website geplaatst. KLIK HIER voor de informatie van ILT hierover.

Een lijst van door de CESNI / CCR goedgekeurde motoren en hun teststandaard kunt u vinden op https://listes.cesni.eu/2060-nl.html

Voorts wijzen wij u erop dat bij inbouw van een nieuwe motor, een inbouwverklaring vereist is en de motor(en) moet(en) worden vermeldt in uw certificaat.

Voor het verkrijgen van een inbouwverklaring en inschrijving van de motor(en) in uw certificaat, kunt u contact opnemen een van onze inspecteurs. De lijst van inspecteurs is beschikbaar op onze site onder “Inspecteur in de buurt”.

Voor eventuele nadere informatie kunt u uiteraard ook telefonisch contact opnemen met ons.

Read More
Communicatie van ILT, d.d. 17 september 2020, i.v.m. geldigheid documenten

Handhaving op geldigheid van documenten i.v.m. COVID-19

Op 31 maart 2020 heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) via een verklaring aangegeven tijdelijk niet meer te handhaven op de geldigheidsduur van certificaten vanwege COVID-19. Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is de werkwijze per direct gewijzigd; de ILT zal nog steeds tijdelijk niet handhaven op overschrijding van de geldigheidsduur van documenten in de binnenvaart, maar hier worden wel een aantal voorwaarden aan gesteld.

Voorwaarden:

  • De veiligheid en veilige vaart mag niet in het gedrang komen.
  • De vereiste documenten waren op 15 maart 2020 geldig.

Let op: als vanwege Covid-19 de geldigheid van uw documenten dreigt te verlopen of als deze al verlopen zijn en u gebruik wilt maken van het uitstel, is het advies om snel in actie komen.

Wat is daarvoor nodig?

  • Aantonen dat het vanwege COVID-19 maatregelen  moeilijk of niet mogelijk was om te voldoen aan inspectie, keuring en/of (her)certificering

én

  • Een stappenplan waarin wordt aangegeven hoe binnen 6 maanden na afloop van document(en) inspectie, keuring en/of (her)certificering kan worden uitgevoerd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NBKB, per e-mail: general@nbkb.nl of telefonisch: 010-302 20 50.

Ook kunt u contact opnemen met het meld en informatiecentrum van ILT: 088-4890000

Toelichting Certificaat van Onderzoek/Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenschepen

Het is mogelijk het huidige certificaat regulier te verlengen of een nieuwbouwschip in de vaart te brengen. Het onderzoek (inspecties, droogzetting, tekeningkeur, verklaringen enz.) worden door de daartoe erkende klassenbureaus, keuringsinstanties en erkende bedrijven uitgevoerd. Mocht u bij het verlengen van het huidige certificaat, i.v.m. COVID-19, toch genoodzaakt zijn om van bovenstaande maatregel gebruik te moeten maken, meld u zich dan zo snel mogelijk bij uw klassenbureau of keuringsinstantie en dien de volgende documenten bij uw klassenbureau of keuringsinstantie in:

  1. Een onderbouwing waaruit blijkt dat door covid-19 niet/moeilijk voldaan kan worden aan de inspectie, keuring en/of certificering;
  2. Een stappenplan waarin u aangeeft hoe de inspectie, keuring en/of certificering binnen 6 maanden na afloop van het certificaat plaats kan vinden.

Afhankelijk van het type certificaat van het schip moeten de hier bovengenoemde onderbouwing en het stappenplan voor de volgende datums bij uw klassenbureau of keuringsinstantie ingediend zijn:

  • Voor schepen met een Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenschepen moeten bovengenoemde documenten vóór 23 oktober 2020 zijn ingediend;
  • Voor schepen met een Certificaat van Onderzoek voor de Rijn moeten bovengenoemde documenten vóór 23 november 2020 zijn ingediend.

Als u bovenstaande documenten indient, ontvangt u een ontvangstbevestiging via uw klassenbureau of keuringsinstantie die bij een eventuele controle aan boord getoond kan worden. Deze bevestiging kan voor een periode van 6 maanden, na dagtekening van de brief, gebruikt worden bij inspecties in binnen- en buitenland.

Belangrijk:
Houdt u er rekening mee dat ook als u gebruik maakt van de hierboven genoemde mogelijkheid de ingangsdatum van het verlengde certificaat gelijk is aan de verloopdatum van het huidige certificaat

Deze informatie kunt u tevens vinden op de website van de overheid:https://www.ilent.nl/onderwerpen/coronavirus-en-binnenvaart/handhaving-op-geldigheid-van-documenten

 

Read More
Read More
INFORMATIE CCR EN ILT M.B.T. GELDIGHEID SCHEEPSDOCUMENTEN

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft besloten dat alle documenten, die op basis van het ROSR, RSP en RPR zijn verstrekt en op 15 maart 2020 nog geldig waren, tot een nader genoemd tijdstip geldig zullen blijven. Deze maatregel is ingegaan op 23 maart en blijft voorlopig van toepassing tot 23 september 2020. De volledige informatie kunt u lezen op de website van de CCR, https://www.ccr-zkr.org/13070000-nl.html, onder het kopje “Besluit – Uitzonderlijke maatregelen van de Centrale Commissie in het kader van de COVID-19-pandemie”.

Op de website kunt u lezen welke maatregelen door andere landen worden genomen met betrekking tot COVID-19.

In afwachting van de communicatie vanuit de EU over de Uniecertificaten volgt de ILT voor wat betreft de door Nederland afgegeven communautaire en nationale certificaten, meetbrieven, verklaringen en andere documenten, de lijn van de CCR. Zie bijgevoegde informatie van ILT.

Middels een multilaterale overeenkomst ADN/M026 (te vinden onder, CEE-ONU Resolution M026, op de eerder genoemde website van de CCR) is besloten dat, onder de genoemde voorwaarden het Certificaat van Goedkeuring, waarvan de geldigheid verloopt tussen 1 maart en 1 september 2020, geldig blijven tot 30 september 2020. Voorwaarden is dat de benodigde inspecties zijn uitgevoerd.

Het NBKB zal, binnen de richtlijnen van het RIVM, voor zover mogelijk haar certificerende activiteiten voortzetten, mede gezien de te verwachten beperkte beschikbaarheid en capaciteit van werven en inspecteurs en te verwachten wachttijden met nog onvoorzienbare consequenties van dien, tijdens en na deze voor eenieder zeer vervelende periode.

Indien u, uiteraard met inachtneming van de RIVM richtlijnen, toch uw (her)-certificering wilt aanvangen, kunt u met één van de NBKB-inspecteurs zoals vermeldt op onze website onder “Inspecteur in de buurt” contact opnemen en samen met hem of haar te bezien op welke wijze inspecties uitgevoerd kunnen worden. Voorwaarde is wel dat u of uw vertegenwoordiger, die bij de inspectie aanwezig is vrij, van klachten moet zijn die kunnen duiden op besmetting met het COVID-19.

Voor meer informatie, zie het bericht “MAATREGELEN NBKB TIJDENS KEURINGEN M.B.T. COVID-19”

Zodra er bij het NBKB nieuwe belangrijke informatie bekend is, zullen wij dit op de NBKB website publiceren.

Read More