Nieuws

Tarieven NBKB 2020

Als stichting heeft het NBKB geen doel om winst te maken. Het NBKB stelt elk jaar de tarieven vast voor het nieuwe jaar. Deze tarieven zijn gebaseerd op het verwachte aantal af te geven certificaten voor dat jaar. Het NBKB heeft de tarieven, mede door een efficiëntere manier van werken, voor 2020 gelijk kunnen houden aan 2019.

Read More
Hoe te handelen m.b.t. de hardheidsclausule technische eisen

Oproep aan scheepseigenaren:  doe een beroep op de hardheidsclausule technische eisen!

Beste scheepseigenaar,

U heeft ongetwijfeld gehoord over de zorgen van een mogelijke ‘omgekeerde modal-shift’, het voortbestaan van de oudere bestaande vloot, in het bijzonder het ‘kleine schip’. Deze notitie is bedoeld om de mogelijkheden van een beroep op de hardheidsclausule te verduidelijken. Een beroep hierop is mogelijk wanneer voorschriften technisch moeilijk uitvoerbaar zijn op het schip en/of tot onevenredig hoge kosten leiden.

Probleem
In het kort komt het erop neer dat bestaande schepen moeten voldoen aan technische voorschriften waarvan de overgangstermijnen aflopen. Wanneer schepen niet kunnen voldoen aan deze voorschriften, zou dit ertoe kunnen leiden dat deze schepen uit de markt verdwijnen.

Doel
In gezamenlijkheid willen de verschillende binnenvaartbrancheorganisaties met het ministerie nogmaals onder de aandacht brengen dat er wel degelijk wettelijke mogelijkheden bestaan om het kleine schip te behoeden voor een uitsterfconstructie.

Wettelijk kader
De technische voorschriften voor binnenschepen staan in internationale regelgeving. Zowel de Rijnregelgeving als de Europese richtlijn verwijst naar ES-TRIN. Dit betekent dat de Nederlandse overheid binnen de mogelijkheden én beperkingen van deze internationale regels kan en moet handelen. De internationale regels bieden wettelijke mogelijkheden voor een ontheffing.

Verloop procedure
Wanneer het voldoen aan technische voorschriften technisch moeilijk uitvoerbaar is en/of onevenredig hoge kosten met zich mee brengt, kan een beroep op de hardheidsclausule worden gedaan (artikel 2.20 lid 2 sub b ROSR of artikel 26 lid 1 Richtlijn (EU) 2016/1629).

Toekenning van een dergelijke aanvraag met een beroep op de hardheidsclausule resulteert in een ontheffing voor onbepaalde tijd voor het betreffende schip. De ontheffing wordt vermeld op het certificaat.

Een niet onbelangrijk secundair doel is dat door het indienen van vele beroepen op de hardheidsclausule internationaal meer bewustzijn ontstaat over de problematiek en daarmee draagvlak zou kunnen worden gecreëerd voor een structurele aanpak.

Het indienen van een verzoek voor een ontheffing is complex en het vraagt geduld.
Certificaten moeten doorlopend geldig zijn om aanspraak te kunnen maken op het recht van overgangsbepalingen. Om die reden is het belangrijk dat u op tijd begint. Voor een Rijncertificaat is dit minimaal 1 jaar vóór afloop van de geldigheidsdatum van het certificaat. Voor een Uniecertificaat is de doorlooptijd nog langer en minimaal 2,5 jaar.

Actie scheepseigenaar:

  • Tijdig afspraak maken met een inspecteur van uw keuringsinstantie;
  • Samen met uw keuringsinstantie de situatie van uw schip m.b.t. de overgangsbepalingen beoordelen;
  • Indien nodig, samen met de inspecteur dit formulier  invullen.

Na het indienen van de aanvraag zijn de vervolgacties binnen Nederland als volgt:

  • het doen van eventuele aanpassingen, indien die bij beoordeling door ILT worden gevraagd;
  • opnieuw beoordelen door de inspecteur of ILT;
  • het dossier met positief advies door ILT doorsturen naar het ministerie;
  • goedkeuring door het ministerie en indiening bij de CCR dan wel CESNI.

Wij begrijpen dat de huidige procedure voor u belastend is en tijdige actie van u vraagt. De procedure duurt lang en de uitkomst is ongewis. We hadden het graag eenvoudiger en vooral sneller gezien, maar de Nederlandse overheid moet binnen de mogelijkheden én beperkingen van de internationale regels handelen. Wij vragen van u het indienen van een verzoek tot ontheffing te overwegen. De binnenvaartbranche kan de genoemde categorie schepen niet missen om te voldoen aan de wens van de regering om vervoer van de weg naar het water te verplaatsen.

Stroomschema’s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Read More
ADN 2019 belangrijk onderwerp tijdens de expertmeetings van het NBKB

Op 20 en 23 mei heeft het NBKB voor alle inspecteurs weer expertmeetings georganiseerd. Tijdens deze meetings worden de inspecteurs bijgepraat over de wijzigingen in de wet- en regelgeving. Daarnaast wordt er belangrijke informatie gedeeld door de NBKB inspecteurs en de administratie.

Door Michael Zevenbergen, secretaris gevaarlijke stoffen en veiligheid bij het CBRB (Centraal Bureau voor de Rijn- & Binnenvaart), en deelnemer aan het ADN overleg in Geneve, is deze keer een presentatie gegeven over het ADN-2019.

De inspecteurs zijn geïnformeerd over de hoofdlijnen van de wijzigingen rondom de explosieveiligheidseisen in het ADN-2019. Met name voor de droge ladingschepen, waarvan het NBKB veel schepen onder certificatie heeft, zijn grote wijzigingen doorgevoerd, zoals overdruksystemen, rode elektrische groepen en het werken met zonering. Ook moet rekening worden gehouden met de plaats waar het schip zich bevindt of aanmeert. De laad- of losplaats kan zijn aangemerkt als een gezoneerde omgeving. Voor bestaande schepen zijn voor de meeste wijzigingen overgangsbepalingen van toepassing. Onze inspecteurs zijn allemaal op de hoogte van de wijzigingen en overgangsbepalingen. Tijdens inspecties voor (her)certificering kan de inspecteur van het NBKB u hierover informeren.

Read More
Nadere uitleg t.b.v. de certificering van pleziervaartuigen en drijvende werktuigen

In 2006 is besloten dat er één set aan voorschriften komt voor alle binnenwateren in Europa. Tot 2018 eerst voor de communautaire wateren exclusief de Rijn en vanaf oktober 2018 voor alle binnenwateren inclusief de Rijn. Om dit mogelijk te maken moest een keuze worden gemaakt volgens welk regime, welke schepen certificaatplicht zouden krijgen. In 2006 is gekozen voor de systematiek van de Rijnvaart, L≥20m of LxBxT≥100m3 of behorende tot een specifieke categorie. Als gevolg van deze keuze kregen pleziervaartuigen en drijvende werktuigen certificaatplicht. Voor deze groep schepen is een overgangstermijn gegeven van tien jaar, vanaf 20-12-2008 tot 30-12-2018.

Read More
Termijn aanmelding voor verkrijgen van ‘Verklaring drijvend werktuig/pleziervaartuig’ verstreken

Eigenaren van pleziervaartuigen en drijvende werktuigen konden zich tot 1 november aanmelden bij NBKB voor het verkrijgen van een ‘Verklaring drijvend werktuig/pleziervaartuig’. De aanvraagtermijn is inmiddels verstreken. NBKB dankt alle eigenaren die zich tijdig hebben aangemeld en gaat hard aan de slag met het verstrekken van de verklaringen.

Heeft u zich niet voor 1 november aangemeld en wilt u uw pleziervaartuig of drijvende werktuig wel laten certificeren, dan gaat u hier naar het aanvraagformulier.

Heeft u nog vragen? Onze inspecteurs staan u graag te woord. U vindt hier hun contactgegevens.

Read More
veranderende wetgeving voor drijvende werktuigen en pleziervaartuigen

Is uw drijvende werktuig / pleziervaartuig in de vaart vóór 2009 nog niet gecertificeerd?

Lees hier verder wat dit voor uw vaartuig betekent en wat u kunt doen.

Read More
NBKB STELT GRAAG MANAGEMENTASSISTENTE LAILA RODRIGUEZ AAN U VOOR

Laila Rodriguez (29 jaar) is sinds 1 februari 2017 werkzaam bij het NBKB als Managementassistente.

Read More
NBKB versnelt de keuring van drijvende werktuigen

Koppelpontons, ze komen vaak van pas. De drijvende werktuigen zorgen ervoor dat we al onze machines en ander materiaal kunnen gebruiken op het water. Het nadeel is dat de keuring van zo’n ponton een hele tijd in beslag neemt. Zou het niet handiger zijn als het allemaal veel sneller kon?

Read More
NBKB wenst u prettige feestdagen

kerstboom kantoor

Het NBKB wenst u prettige kerstdagen en een voorspoedig 2017.

Ook in het nieuwe jaar zal NBKB zich ten volle inzetten om de certificering van binnenvaartschepen efficiënt en deskundig uit te voeren.

Het NBKB-kantoor is gesloten op maandag 26 december 2016.

Read More
Het NBKB stelt graag nieuwe medewerker Jonathan Romero aan u voor

Het aantal uit te voeren inspecties blijft toenemen bij NBKB. Daarom heeft NBKB versterking op technisch vlak nodig. Zodoende heeft NBKB een nieuwe medewerker aangenomen, zodat de werkzaamheden bij het NBKB professioneel, snel en efficiënt uitgevoerd worden.

Jonathan Romero zal binnen het NBKB deze werkzaamheden gaan vervullen. Jonathan is 27 jaar, geboren en deels getogen in Caracas, Venezuela, maar al vanaf zijn 10de woonachtig in Nederland.

Read More