Nieuws

MOTORENTABEL NRMM/CCR

Motorentabel

ILT heeft een document gemaakt om de complexe wetgeving van de verordening 2016/1628 voor de binnenvaart te verduidelijken. Verordening 2016/1628 gaat over de emissiegrenswaarden van verbrandingsmotoren.

Het doel is om op een eenvoudige manier vast te leggen welke motoren ingebouwd mogen worden. Daarvoor zijn er naast deze inleiding twee tabbladen beschikbaar in Excel. Het eerste tabblad is een invulblad waarmee kan worden gekozen welk type motor geplaatst moet worden alsmede het tijdstip van inbouwen. Het tweede tabblad geeft een totaaloverzicht weer dat (met kennis van de materie) ook gebruikt kan worden om te beoordelen welke motoren ingebouwd mogen worden.

Voor de motorentabel met invulblad KLIK HIER.

Deze motorentabel wordt niet door ILT op hun website geplaatst. KLIK HIER voor de informatie van ILT hierover.

Een lijst van door de CESNI / CCR goedgekeurde motoren en hun teststandaard kunt u vinden op https://listes.cesni.eu/2060-nl.html

Voorts wijzen wij u erop dat bij inbouw van een nieuwe motor, een inbouwverklaring vereist is en de motor(en) moet(en) worden vermeldt in uw certificaat.

Voor het verkrijgen van een inbouwverklaring en inschrijving van de motor(en) in uw certificaat, kunt u contact opnemen een van onze inspecteurs. De lijst van inspecteurs is beschikbaar op onze site onder “Inspecteur in de buurt”.

Voor eventuele nadere informatie kunt u uiteraard ook telefonisch contact opnemen met ons.

Read More
Communicatie van ILT, d.d. 17 september 2020, i.v.m. geldigheid documenten

Handhaving op geldigheid van documenten i.v.m. COVID-19

Op 31 maart 2020 heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) via een verklaring aangegeven tijdelijk niet meer te handhaven op de geldigheidsduur van certificaten vanwege COVID-19. Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is de werkwijze per direct gewijzigd; de ILT zal nog steeds tijdelijk niet handhaven op overschrijding van de geldigheidsduur van documenten in de binnenvaart, maar hier worden wel een aantal voorwaarden aan gesteld.

Voorwaarden:

  • De veiligheid en veilige vaart mag niet in het gedrang komen.
  • De vereiste documenten waren op 15 maart 2020 geldig.

Let op: als vanwege Covid-19 de geldigheid van uw documenten dreigt te verlopen of als deze al verlopen zijn en u gebruik wilt maken van het uitstel, is het advies om snel in actie komen.

Wat is daarvoor nodig?

  • Aantonen dat het vanwege COVID-19 maatregelen  moeilijk of niet mogelijk was om te voldoen aan inspectie, keuring en/of (her)certificering

én

  • Een stappenplan waarin wordt aangegeven hoe binnen 6 maanden na afloop van document(en) inspectie, keuring en/of (her)certificering kan worden uitgevoerd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NBKB, per e-mail: general@nbkb.nl of telefonisch: 010-302 20 50.

Ook kunt u contact opnemen met het meld en informatiecentrum van ILT: 088-4890000

Toelichting Certificaat van Onderzoek/Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenschepen

Het is mogelijk het huidige certificaat regulier te verlengen of een nieuwbouwschip in de vaart te brengen. Het onderzoek (inspecties, droogzetting, tekeningkeur, verklaringen enz.) worden door de daartoe erkende klassenbureaus, keuringsinstanties en erkende bedrijven uitgevoerd. Mocht u bij het verlengen van het huidige certificaat, i.v.m. COVID-19, toch genoodzaakt zijn om van bovenstaande maatregel gebruik te moeten maken, meld u zich dan zo snel mogelijk bij uw klassenbureau of keuringsinstantie en dien de volgende documenten bij uw klassenbureau of keuringsinstantie in:

  1. Een onderbouwing waaruit blijkt dat door covid-19 niet/moeilijk voldaan kan worden aan de inspectie, keuring en/of certificering;
  2. Een stappenplan waarin u aangeeft hoe de inspectie, keuring en/of certificering binnen 6 maanden na afloop van het certificaat plaats kan vinden.

Afhankelijk van het type certificaat van het schip moeten de hier bovengenoemde onderbouwing en het stappenplan voor de volgende datums bij uw klassenbureau of keuringsinstantie ingediend zijn:

  • Voor schepen met een Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenschepen moeten bovengenoemde documenten vóór 23 oktober 2020 zijn ingediend;
  • Voor schepen met een Certificaat van Onderzoek voor de Rijn moeten bovengenoemde documenten vóór 23 november 2020 zijn ingediend.

Als u bovenstaande documenten indient, ontvangt u een ontvangstbevestiging via uw klassenbureau of keuringsinstantie die bij een eventuele controle aan boord getoond kan worden. Deze bevestiging kan voor een periode van 6 maanden, na dagtekening van de brief, gebruikt worden bij inspecties in binnen- en buitenland.

Belangrijk:
Houdt u er rekening mee dat ook als u gebruik maakt van de hierboven genoemde mogelijkheid de ingangsdatum van het verlengde certificaat gelijk is aan de verloopdatum van het huidige certificaat

Deze informatie kunt u tevens vinden op de website van de overheid:https://www.ilent.nl/onderwerpen/coronavirus-en-binnenvaart/handhaving-op-geldigheid-van-documenten

 

Read More
Read More
INFORMATIE CCR EN ILT M.B.T. GELDIGHEID SCHEEPSDOCUMENTEN

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft besloten dat alle documenten, die op basis van het ROSR, RSP en RPR zijn verstrekt en op 15 maart 2020 nog geldig waren, tot een nader genoemd tijdstip geldig zullen blijven. Deze maatregel is ingegaan op 23 maart en blijft voorlopig van toepassing tot 23 september 2020. De volledige informatie kunt u lezen op de website van de CCR, https://www.ccr-zkr.org/13070000-nl.html, onder het kopje “Besluit – Uitzonderlijke maatregelen van de Centrale Commissie in het kader van de COVID-19-pandemie”.

Op de website kunt u lezen welke maatregelen door andere landen worden genomen met betrekking tot COVID-19.

In afwachting van de communicatie vanuit de EU over de Uniecertificaten volgt de ILT voor wat betreft de door Nederland afgegeven communautaire en nationale certificaten, meetbrieven, verklaringen en andere documenten, de lijn van de CCR. Zie bijgevoegde informatie van ILT.

Middels een multilaterale overeenkomst ADN/M026 (te vinden onder, CEE-ONU Resolution M026, op de eerder genoemde website van de CCR) is besloten dat, onder de genoemde voorwaarden het Certificaat van Goedkeuring, waarvan de geldigheid verloopt tussen 1 maart en 1 september 2020, geldig blijven tot 30 september 2020. Voorwaarden is dat de benodigde inspecties zijn uitgevoerd.

Het NBKB zal, binnen de richtlijnen van het RIVM, voor zover mogelijk haar certificerende activiteiten voortzetten, mede gezien de te verwachten beperkte beschikbaarheid en capaciteit van werven en inspecteurs en te verwachten wachttijden met nog onvoorzienbare consequenties van dien, tijdens en na deze voor eenieder zeer vervelende periode.

Indien u, uiteraard met inachtneming van de RIVM richtlijnen, toch uw (her)-certificering wilt aanvangen, kunt u met één van de NBKB-inspecteurs zoals vermeldt op onze website onder “Inspecteur in de buurt” contact opnemen en samen met hem of haar te bezien op welke wijze inspecties uitgevoerd kunnen worden. Voorwaarde is wel dat u of uw vertegenwoordiger, die bij de inspectie aanwezig is vrij, van klachten moet zijn die kunnen duiden op besmetting met het COVID-19.

Voor meer informatie, zie het bericht “MAATREGELEN NBKB TIJDENS KEURINGEN M.B.T. COVID-19”

Zodra er bij het NBKB nieuwe belangrijke informatie bekend is, zullen wij dit op de NBKB website publiceren.

Read More
Read More
Maatregelen NBKB tijdens keuringen m.b.t. COVID-19

Geachte relatie,

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ons per e-mail laten weten dat de (gedelegeerde) inspectiediensten van de ILT onder de “vitale processen” vallen.

Het NBKB zal, binnen de richtlijnen van het RIVM, voor zover mogelijk haar certificerende activiteiten voortzetten, mede gezien de te verwachten beperkte beschikbaarheid en capaciteit van werven en inspecteurs en te verwachten wachttijden met nog onvoorzienbare consequenties van dien, tijdens en na deze voor eenieder zeer vervelende periode.

Indien u, uiteraard met inachtneming van de RIVM richtlijnen, toch uw (her)-certificering wilt aanvangen, kunt u met een van de NBKB-inspecteurs zoals vermeldt op onze website onder “Inspecteur in de buurt” contact opnemen en samen met hem te bezien op welke wijze inspecties uitgevoerd kunnen worden. Voorwaarde is wel dat u of uw vertegenwoordiger die bij de inspectie aanwezig is vrij van klachten moet zijn die kunnen duiden op besmetting met het COVID-19.

Wij vragen iedereen de richtlijnen van de RIVM volledig te respecteren en wanneer het uitvoeren van inspecties niet verantwoord worden geacht, conform te handelen.
Dit houdt o.a. in dat tijdens de inspectie onze inspecteurs voor zover mogelijk voorzorgsmaatregelen zullen nemen, zoals geen hand geven en afstand houden om het risico op besmetting te beperken. Heeft u liever dat de reeds geplande inspectie, gezien de huidige situatie, verplaatst wordt naar een latere datum neemt u dan s.v.p. zo spoedig mogelijk contact op met uw inspecteur.

De NBKB administratie zal alles binnen redelijke mogelijkheden doen om eenieder in het administratieve proces zo goed mogelijk te ondersteunen om tot goede efficiënte en vlotte afhandeling te komen. Mocht u verdere vragen hebben, kunt u uiteraard contact opnemen met ons kantoor, liefst per email naar general@nbkb.nl, omdat ook wij zoveel als mogelijk vanuit huis uw dossier naar behoren blijven afhandelen. Wij hebben wel een kantoorbezetting, doch beperkt.

Wij hopen op uw begrip en danken u voor uw medewerking en wensen iedereen een goede gezondheid en sterkte in deze moeilijke tijd.

Met vriendelijke groeten,

Henk Arntz
directeur NBKB

Read More
Tarieven NBKB 2020

Als stichting heeft het NBKB geen doel om winst te maken. Het NBKB stelt elk jaar de tarieven vast voor het nieuwe jaar. Deze tarieven zijn gebaseerd op het verwachte aantal af te geven certificaten voor dat jaar. Het NBKB heeft de tarieven, mede door een efficiëntere manier van werken, voor 2020 gelijk kunnen houden aan 2019.

Read More
Hoe te handelen m.b.t. de hardheidsclausule technische eisen

Oproep aan scheepseigenaren:  doe een beroep op de hardheidsclausule technische eisen!

Beste scheepseigenaar,

U heeft ongetwijfeld gehoord over de zorgen van een mogelijke ‘omgekeerde modal-shift’, het voortbestaan van de oudere bestaande vloot, in het bijzonder het ‘kleine schip’. Deze notitie is bedoeld om de mogelijkheden van een beroep op de hardheidsclausule te verduidelijken. Een beroep hierop is mogelijk wanneer voorschriften technisch moeilijk uitvoerbaar zijn op het schip en/of tot onevenredig hoge kosten leiden.

Probleem
In het kort komt het erop neer dat bestaande schepen moeten voldoen aan technische voorschriften waarvan de overgangstermijnen aflopen. Wanneer schepen niet kunnen voldoen aan deze voorschriften, zou dit ertoe kunnen leiden dat deze schepen uit de markt verdwijnen.

Doel
In gezamenlijkheid willen de verschillende binnenvaartbrancheorganisaties met het ministerie nogmaals onder de aandacht brengen dat er wel degelijk wettelijke mogelijkheden bestaan om het kleine schip te behoeden voor een uitsterfconstructie.

Wettelijk kader
De technische voorschriften voor binnenschepen staan in internationale regelgeving. Zowel de Rijnregelgeving als de Europese richtlijn verwijst naar ES-TRIN. Dit betekent dat de Nederlandse overheid binnen de mogelijkheden én beperkingen van deze internationale regels kan en moet handelen. De internationale regels bieden wettelijke mogelijkheden voor een ontheffing.

Verloop procedure
Wanneer het voldoen aan technische voorschriften technisch moeilijk uitvoerbaar is en/of onevenredig hoge kosten met zich mee brengt, kan een beroep op de hardheidsclausule worden gedaan (artikel 2.20 lid 2 sub b ROSR of artikel 26 lid 1 Richtlijn (EU) 2016/1629).

Toekenning van een dergelijke aanvraag met een beroep op de hardheidsclausule resulteert in een ontheffing voor onbepaalde tijd voor het betreffende schip. De ontheffing wordt vermeld op het certificaat.

Een niet onbelangrijk secundair doel is dat door het indienen van vele beroepen op de hardheidsclausule internationaal meer bewustzijn ontstaat over de problematiek en daarmee draagvlak zou kunnen worden gecreëerd voor een structurele aanpak.

Het indienen van een verzoek voor een ontheffing is complex en het vraagt geduld.
Certificaten moeten doorlopend geldig zijn om aanspraak te kunnen maken op het recht van overgangsbepalingen. Om die reden is het belangrijk dat u op tijd begint. Voor een Rijncertificaat is dit minimaal 1 jaar vóór afloop van de geldigheidsdatum van het certificaat. Voor een Uniecertificaat is de doorlooptijd nog langer en minimaal 2,5 jaar.

Actie scheepseigenaar:

  • Tijdig afspraak maken met een inspecteur van uw keuringsinstantie;
  • Samen met uw keuringsinstantie de situatie van uw schip m.b.t. de overgangsbepalingen beoordelen;
  • Indien nodig, samen met de inspecteur dit formulier  invullen.

Na het indienen van de aanvraag zijn de vervolgacties binnen Nederland als volgt:

  • het doen van eventuele aanpassingen, indien die bij beoordeling door ILT worden gevraagd;
  • opnieuw beoordelen door de inspecteur of ILT;
  • het dossier met positief advies door ILT doorsturen naar het ministerie;
  • goedkeuring door het ministerie en indiening bij de CCR dan wel CESNI.

Wij begrijpen dat de huidige procedure voor u belastend is en tijdige actie van u vraagt. De procedure duurt lang en de uitkomst is ongewis. We hadden het graag eenvoudiger en vooral sneller gezien, maar de Nederlandse overheid moet binnen de mogelijkheden én beperkingen van de internationale regels handelen. Wij vragen van u het indienen van een verzoek tot ontheffing te overwegen. De binnenvaartbranche kan de genoemde categorie schepen niet missen om te voldoen aan de wens van de regering om vervoer van de weg naar het water te verplaatsen.

Stroomschema’s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Read More
ADN 2019 belangrijk onderwerp tijdens de expertmeetings van het NBKB

Op 20 en 23 mei heeft het NBKB voor alle inspecteurs weer expertmeetings georganiseerd. Tijdens deze meetings worden de inspecteurs bijgepraat over de wijzigingen in de wet- en regelgeving. Daarnaast wordt er belangrijke informatie gedeeld door de NBKB inspecteurs en de administratie.

Door Michael Zevenbergen, secretaris gevaarlijke stoffen en veiligheid bij het CBRB (Centraal Bureau voor de Rijn- & Binnenvaart), en deelnemer aan het ADN overleg in Geneve, is deze keer een presentatie gegeven over het ADN-2019.

De inspecteurs zijn geïnformeerd over de hoofdlijnen van de wijzigingen rondom de explosieveiligheidseisen in het ADN-2019. Met name voor de droge ladingschepen, waarvan het NBKB veel schepen onder certificatie heeft, zijn grote wijzigingen doorgevoerd, zoals overdruksystemen, rode elektrische groepen en het werken met zonering. Ook moet rekening worden gehouden met de plaats waar het schip zich bevindt of aanmeert. De laad- of losplaats kan zijn aangemerkt als een gezoneerde omgeving. Voor bestaande schepen zijn voor de meeste wijzigingen overgangsbepalingen van toepassing. Onze inspecteurs zijn allemaal op de hoogte van de wijzigingen en overgangsbepalingen. Tijdens inspecties voor (her)certificering kan de inspecteur van het NBKB u hierover informeren.

Read More
Nadere uitleg t.b.v. de certificering van pleziervaartuigen en drijvende werktuigen

In 2006 is besloten dat er één set aan voorschriften komt voor alle binnenwateren in Europa. Tot 2018 eerst voor de communautaire wateren exclusief de Rijn en vanaf oktober 2018 voor alle binnenwateren inclusief de Rijn. Om dit mogelijk te maken moest een keuze worden gemaakt volgens welk regime, welke schepen certificaatplicht zouden krijgen. In 2006 is gekozen voor de systematiek van de Rijnvaart, L≥20m of LxBxT≥100m3 of behorende tot een specifieke categorie. Als gevolg van deze keuze kregen pleziervaartuigen en drijvende werktuigen certificaatplicht. Voor deze groep schepen is een overgangstermijn gegeven van tien jaar, vanaf 20-12-2008 tot 30-12-2018.

Read More