Klacht en bezwaar procedure

Home > Klacht en bezwaar procedure

Het proces van het reageren en adresseren van klachten en bezwaren is een integraal onderdeel van onze relatie met derden en ons streven naar klanttevredenheid.
Het beleid van het NBKB schrijft voor, dat klachten en bezwaren binnen een redelijke termijn en zo transparant mogelijk worden behandeld. Hierbij worden de principes van vertrouwelijkheid en onpartijdigheid in acht genomen. Op klachten en bezwaren volgen vanuit het NBKB nooit discriminatoire acties.

Een klacht kunt u indienen als u ontevreden bent over de dienstverlening van het NBKB, een bezwaar kunt u indienen als u ontevreden bent over een beslissing die het NBKB tijdens het inspectieproces genomen heeft. Om u te verzekeren van een goede afhandeling van uw klacht of bezwaar hanteert NBKB een duidelijke klachten-/bezwaren proces.

Klachten- en bezwaren proces

  • Een klacht of bezwaar dient schriftelijk ingediend te worden. Dit kan per post, e-mail (general@nbkb.nl) of middels het klachtenformulier op de website dat een e-mail verstuurd naar general@nbkb.nl.
  • Een bezwaar kan maximaal 6 weken na de genomen beslissing ingediend worden.
    In onze Algemene voorwaarden (artikel 18. Klachtplicht lid 4) is het volgende hierover opgenomen:
    “Opdrachtgever kan geen beroep meer op de aanwezigheid van een gebrek doen nadat hij/zij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken en dit gebrek niet schriftelijk bij NBKB heeft gemeld, binnen 6 weken na ontvangst van de NBKB factuur”
  • Het NBKB registreert alle ingekomen klachten en bezwaren.
  • Het NBKB zal, indien nodig, telefonisch contact opnemen over de klacht / het bezwaar met als doel meer informatie over de klacht in te winnen, en indien mogelijk de klacht / het bezwaar direct te verhelpen.
  • U ontvangt een schriftelijke ontvangstbevestiging incl. het wel/niet ontvankelijk verklaren van de klacht / het bezwaar.
  • Het NBKB doet onderzoek naar de inhoud en oorzaak van de klacht / het bezwaar.
  • Het NBKB stelt de te nemen acties vast.
  • (Indien nodig) Het NBKB bespreekt de te nemen acties of gekozen oplossing met de melder.
  • Beantwoorden van de klacht / het bezwaar binnen 6 weken na ontvangstbevestiging van de klacht / het bezwaar.

Indien een klacht of bezwaar niet tot tevredenheid verholpen kan worden ontstaat er een geschil. Als het geschil betrekking heeft op het inspectieproces zal deze worden voorgelegd aan Inspectie Leefomgeving en Transport. Voor overige geschillen maakt het NBKB gebruik van UNUM om door middel van mediation (bemiddeling) tot een oplossing te komen. Indien dit niet lukt zal de geschillenbeslechting plaats vinden middels arbitrage bij dezelfde organisatie.

Deze procedure is ook op te vragen bij het NBKB (Procesbeschrijving klachten en bezwaren derden)

Bezwaarschrift

Het NBKB geeft namens Inspectie Leefomgeving en Transport het certificaat af. Voor vragen over de inhoud van het certificaat kunt u contact met het NBKB opnemen. Indien u het niet eens bent met de beslissing tot afgifte van het certificaat kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen bij Inspectie Leefomgeving en Transport.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • De naam en het adres van de indiener;
  • De dagtekening;
  • Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
  • De gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:
Inspectie Leefomgeving en Transport
Postbus 16191
2500 BD Den Haag

Indien het bezwaarschrift naar het NBKB wordt verzonden zal de afzender op de hoogte worden gesteld dat het bezwaarschrift aan ILT gericht moet zijn. Het bezwaarschrift zal niet worden doorgezet aan Inspectie Leefomgeving en Transport.

Klachtenformulier

Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen enkele werkdagen contact met u op.


    Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

    Scroll naar boven