• Nieuws
  • Certificaatpapier
  • Algemene Voorwaarden
  • Klacht/beroep procedure
  • Links
  • Werken bij NBKB
  • Logout
  • Login
NBKB
  • Home
  • Certificeren
    • Casco- & Veiligheidsinspectie
    • Tekening- & schemakeur
    • Voorlopig certificaat
    • Inspecteur in de buurt
    • Tarieven
  • Wet- & Regelgeving
    • Overgangsbepalingen
    • HHC
    • Binnenvaartwet.eu
    • Motorentabel NRMM/CCR
  • Aanvragen
    • Aanvraag certificering
    • Administratieve wijziging
    • Duplicaat
    • Verklaring drijvend werktuig / pleziervaartuig
  • Over NBKB
    • Missie, visie, doelstelling
    • NBKB Commissies
    • NBKB team
    • Organogram
    • Raad voor Accreditatie
    • Onafhankelijkheid
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
    • Neem contact op
    • Inspecteur in de buurt

HHC

Home Wet- & Regelgeving HHC
Hardheidsclausule
Een vaartuig dat de Rijn of binnenwateren van de EU bevaart, moet beschikken over een certificaat van onderzoek voor Rijnschepen (CvO) of een Uniecertificaat voor Binnenschepen (UCB). Beide certificaten worden door de bevoegde nationale autoriteiten afgegeven en bevestigen dat het schip volledig voldoet aan de technische voorschriften van ES-TRIN. Deze voorschriften hebben tot doel een hoog veiligheidsniveau in de binnenvaart te waarborgen en tevens een hoog niveau van bescherming voor het milieu en de personen aan boord te garanderen. Dit betekent dat de Nederlandse overheid binnen de mogelijkheden én beperkingen van deze internationale regels kan en moet handelen. De internationale regels bieden wettelijke mogelijkheden voor een ontheffing.

In de rechtskaders van de CCR en de EU is vastgelegd dat in naar behoren gemotiveerde gevallen mag worden afgeweken van de technische voorschriften van ES-TRIN:

–        om innovatie en het gebruik van nieuwe technologieën in de binnenvaart te bevorderen;
–        als deze technische voorschriften technisch moeilijk uitvoerbaar zijn of de toepassing ervan onevenredig hoge kosten met zich mee zou brengen (hardheidsclausule).

In beide gevallen kan de scheepseigenaar bij de bevoegde nationale instantie een verzoek tot afwijking van de bepalingen van de technische standaard ES-TRIN indienen. De bevoegde autoriteit onderzoekt het verzoek en beslist, samen met de scheepseigenaar, of het vaartuig een certificaat van onderzoek of een Uniecertificaat moet krijgen. In functie van deze beslissing dient de desbetreffende lidstaat bij de CCR of bij het Comité CESNI een verzoek in om af te mogen wijken van de ES-TRIN. De ontheffing wordt voor een specifiek vaartuig afgegeven door de Commissie van deskundigen op basis van hetzij:

–            een uitvoeringshandeling van de Europese Commissie (EC) na stellingname van het Comité CESNI, of
–            een aanbeveling van de CCR.

Voor nadere informatie verwijzen wij naar het “Informatieblad over procedure voor ontheffingen en gelijkwaardigheden van de Technische Voorschriften van ES-TRIN voor specifieke vaartuigen” van CESNI.

Indien een vaartuig uitsluitend Nederlandse wateren bevaart, kan een ontheffing bij ILT worden aangevraagd.

De ontheffingsaanvraag dient via een keuringsinstantie te worden aangevraagd. De inspecteur kan u verder informeren over de procedures hieromtrent en de aanvraag voor een ontheffing samen met u opmaken.

ILT bepaalt op basis van de in de aanvraag vermelde argumentering en aanvraaggronden of de ontheffing zal worden afgegeven.

Regelgeving Documenten »

CONTACT

general@nbkb.nl

+31 (0)10 302 20 50

NBKB
Vasteland 78
3011 BN Rotterdam

KvK24347181

DIRECT CONTACT

+31 (0)10 302 20 50

ma-vr van 8.30-17.00 uur

@NBKBnl

Contact Formulier

    MENU ITEMS

    Nieuws
    Certificaatpapier
    Algemene Voorwaarden
    Klachtenprocedure
    Links
    Werken Bij

    Home
    Certificeren
    Wet- & Regelgeving
    Wijzigingen doorgeven
    Duplicaat
    Over NBKB
    Veelgestelde vragen
    Contact

    MIJN NBKB

    Wiki (Experts)
    Forum (Monitor)
    NEN-Connect

    VOLG ONS

    COPYRIGHT

    © 2016 NBKB
    Privacy & Cookies
    Disclaimer
    Algemene Voorwaarden